RobWelding helpt bedrijven met de stap van handmatig lassen naar robotlassen, door complete robotinstallaties te bouwen en te integreren. Doel is om klanten volledig te ontzorgen en een betrouwbare partner te zijn voor personeel, klanten en andere organisaties. Goede communicatie en samenwerking zijn daarbij belangrijk. Niet alleen intern en met klanten, maar ook met partners. Mario Hakkert en Marco Slebus van RobWelding gaan hier dieper op in.
In 2006 richtte Karel van Vlastuin RobWelding op, een bedrijf, zoals de naam al zegt, dat is gespecialiseerd in robotlassen. In 2011 kwam de eerste medewerker in dienst. Inmiddels is RobWelding uitgegroeid tot een bedrijf met 25 werknemers dat complete robotinstallaties bouwt en integreert. Mario Hakkert, productieleider en projectleider bij het bedrijf uit Dodewaard: “We leveren lasrobotsystemen, precies afgestemd op de productievraag. Dat doen wij onder meer vanuit onze Ready Robotic Line. Dit zijn kant-en-klare lasrobots in verschillende formaten. Daarnaast leveren we diverse speciaalmachines. Daarbij gaan we net zolang door met het oplossen van punten tot de machine volledig functioneel en zelfstandig kan lassen en de klant compleet wordt ontzorgd.”
RobWelding blijft groeien. Hakkert: “We verwachten een jaarlijkse groei van 10-15%. Daarnaast hebben we een compleet nieuwe afdeling opgestart: RobPainting. Hier willen we met spuitrobots robot painting voor iedereen mogelijk maken. Ons succes hebben we echter niet alleen te danken aan onze expertise, maar ook aan de samenwerking met de juiste partners”, vervolgt hij. “Zo passen we ABB-lasrobots toe en maken we gebruik van diverse kabel- en kabelrupsoplossingen van igus.”
igus is sinds 2011 partner van RobWelding. “We gebruiken lasrobots van ABB die we compleet met kabels kunnen inkopen. Echter, we maken ook regelmatig gebruik van Güdel tracks. Daardoor ontstond de behoefte aan op maat gemaakte kabels, die ABB niet kon leveren. Toen kwam igus in beeld. Zij kan ook voor enkelstuks kwalitatieve robotkabels en – kabelrupsen produceren en leveren met de juiste specificaties, lengtes en samenstellingen en tegen een aantrekkelijke prijs. Enkele jaren geleden heeft RobWelding haar eigen track ontworpen, wederom met igus ready chain rupsen met kabels.”
Collega Marco Slebus, robotic engineer: “Bij een nieuw project kijk ik welke kabels nodig zijn. Vaak hebben we exemplaren nodig die igus al eens eerder voor ons heeft gemaakt, zodat we hiervoor een beroep kunnen doen op eerdere ervaringen. Gaat het om nieuwe kabels, dan bespreken we samen met een engineer van igus hoe we de kabels het beste kunnen samenstellen: met welke connector, pinnen, aders, … Wanneer dit duidelijk is, bezorgen we een lijst met de benodigde componenten, rekening houdend met de specifieke positie in de lasconfiguratie, eventuele EMC-storingen enzoverder. igus denkt hierover met ons mee zodat we meteen tot een goede oplossing kunnen komen.” Hakkert vult aan: “Ook bij het inkoopproces kijkt iemand mee. Voor sommige configuraties is het bijvoorbeeld voordeliger om nog een aantal andere kabels of slangen toe te voegen, zoals een liner waar de lasdraad doorheen gaat. igus bekijkt het totale pakket om zo prijsgunstig mogelijk de benodigde componenten te kunnen leveren. Dat is erg prettig.”
Slebus geeft een aantal voorbeelden van gerealiseerd projecten waar een goede samenwerking noodzakelijk was. “We hebben een grote speciaalmachine ontwikkeld om traptreden te kunnen lassen, waarbij twee kabelrupsen nodig waren om de grote hoeveelheid kabels te kunnen aanvoeren. Daar was veel ontwikkeling en dus ook samenwerking nodig om de kabels- en kabelrupsen goed te integreren. Het project werd succesvol opgeleverd.” igus biedt kabels voor enkelstuks, maar kan ook grotere aantallen leveren. “Onlangs bouwden we tien machines waarin per machine meerdere igus-kabelrupsen zijn gebruikt. De omvang van het project maakte het bijzonder, maar de kwaliteit bleef consistent goed. Zoals wij onze klanten ontzorgen, zo ontzorgt ook igus ons.” Hakkert haakt hierop in. “Ook als er nood aan de man is qua levertijd, is een telefoontje naar Willy Arntz, onze contactpersoon bij igus, al genoeg om ons uit de brand te helpen. Hij kan de kabel natuurlijk niet zelf produceren in zijn tuinschuur, maar hij zal er alles aan doen om te regelen wat er binnen zijn mogelijkheden ligt. Zeker in coronatijd heeft hij ons meerdere malen erg geholpen. We hopen dan ook dat we de samenwerking nog lang kunnen voortzetten.”