PepsiCo versnelt de inspanningen om een veerkrachtiger en duurzamer voedselsysteem op te bouwen, waardoor de absolute broeikasgasemissies tegen 2030 in de hele waardeketen met meer dan 40% gereduceerd worden.
In Europa zal PepsiCo zich richten op:
PepsiCo heeft vandaag plannen aangekondigd om zijn wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoel meer dan te verdubbelen. Het bedrijf richt zich op een absolute vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in zijn waardeketen met meer dan 40% tegen 2030. Bovendien zegt PepsiCo toe om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn, een decennium eerder dan in het Akkoord van Parijs wordt gevraagd.
Meer specifiek is PepsiCo van plan om de absolute broeikasgasemissies in zijn directe activiteiten (scope 1 en 2) met 75% te verminderen en in zijn indirecte waardeketen (scope 3) met 40% te verminderen tegen 2030 (referentiejaar 2015). Deze actie zal naar verwachting resulteren in een vermindering van meer dan 26 miljoen ton broeikasgasemissies of het equivalent van het gebruik van meer dan vijf miljoen auto’s gedurende een volledig jaar.
“De ernstige gevolgen van klimaatverandering nemen toe, en we moeten dringende systemische veranderingen versnellen die nodig zijn om dit probleem aan te pakken”, aldus Ramon Laguarta, voorzitter en CEO van PepsiCo. “Klimaatactie behoort tot de kern van onze bedrijfsvoering als één van de grootste voedings- en drankenproducenten ter wereld en stuwt daarnaast het PepsiCo Positive traject voort om positieve resultaten te halen voor onze aarde en haar bevolking. Onze ambitieuze klimaatdoelstelling zal ons leiden op het steile, maar kritische pad voorwaarts – er is gewoon geen andere optie dan onmiddellijke en agressieve actie.”
Het actieplan van PepsiCo is enerzijds gericht op mitigatie, door het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen om activiteiten en de toeleveringsketen koolstofvrij te maken. Anderzijds is het gericht op veerkracht, door klimaatrisico’s op te nemen in de bedrijfsplannen waardoor de kwetsbaarheid voor de gevolgen van klimaatverandering gereduceerd wordt. In Europa heeft PepsiCo zijn totale uitstoot broeikasgassen al met 6% verminderd sinds 2015, in lijn met wereldwijde reducties, en zijn nieuwe uitgebreide plan voor emissiereductie zal zich richten op prioriteitsgebieden zoals landbouw, verpakking, distributie en bedrijfsvoering.
“Er is geen vaccin tegen klimaatverandering. Maar onze planeet verkeert in een crisis ”, aldus Silviu Popovici, Chief Executive Officer, PepsiCo Europe. “PepsiCo’s nieuwe klimaatdoelstelling zal onze inspanningen op het gebied van emissiereductie verdubbelen. Dit heeft gevolgen voor zowel onze eigen bedrijven als onze leveranciers en bottelaars. Simpel gezegd, we moeten allemaal meer doen.”
De voorbije jaren maakte PepsiCo in de Benelux al grote stappen richting emissiereductie:
De weg naar 40% absolute emissiereductie in Europa zal zich richten op het volgende:
PepsiCo wil zijn bereik gebruiken om het bredere voedselsysteem te beïnvloeden en is daarom betrokken bij meerdere coalities gericht op het stimuleren van acties tegen klimaatverandering, waaronder het One Trillion Trees Initiative, The Climate Group’s RE100 en We Are Still In.
De aankondiging van PepsiCo van vandaag is in lijn met de Business Ambition for 1.5 °C pledge en is goedgekeurd door het Science Based Targets Initiative als de meest ambitieuze benaming die beschikbaar is via hun proces.
“We feliciteren PepsiCo met het stellen van een emissiereductiedoelstelling die consistent is met het beperken van de opwarming tot 1,5 °C, het meest ambitieuze doel uit de Overeenkomst van Parijs”, zegt Nate Aden, Senior Associate bij World Resources Institute, een van de Science Based Targets-initiatiefpartners. “Bedrijven spelen een cruciale rol bij het terugdringen van de wereldwijde uitstoot, en het is bemoedigend om te zien dat grote spelers, zoals PepsiCo, ambitieuze maatregelen nemen.”
Voor meer informatie over onze samenwerking om klimaatverandering aan te pakken, zie onze pagina over ESG-onderwerpen.