Je kan niet alles voorspellen en voorkomen, maar je kan wel een aanpak ontwikkelen die reactief en pro-actief onderhoud mogelijk maakt.
Vooruitplannen in plaats van reageren op storingen redt de dag – elke dag weer. Het voorkomt niet alleen dure ongeplande storingen, maar zorgt er ook voor dat er genoeg tijd is om routineonderhoud uit te voeren voor het te laat is.
Voor veel technische teams die zich bezig houden met onderhoud is een mentaliteitsverandering nodig. Men moet binnen de onderhoudsuitvoering onderscheid maken tussen gepland en reactief werk en het belang benadrukken om zich aan het plan te houden. Als men dit niet goed doet, kan dat grote gevolgen hebben. Als de onderhoudsorganisatie 100% gebaseerd is op ploegendiensten, dan is deze ontworpen om te reageren op storingen. Het resultaat is een zeer slechte naleving van uw geplande werk en daaruit zal meer uitval volgen.
Een planningsprogramma voor onderhoud is slechts één onderdeel van het creëren van een veerkrachtige operatie. Het plan moet deel uitmaken van een bredere strategie en beide moeten voortdurend worden bijgewerkt. Er rijzen enkele belangrijke vragen bij het opstellen en uitvoeren van een gepland onderhoudsschema. Zorgt de strategie ervoor dat arbeid, reserveonderdelen en eventuele gespecialiseerde aannemers beschikbaar zijn wanneer deze nodig zijn? Wanneer het tijd is voor een evaluatie, vraag jezelf dan af of het geplande onderhoud dat je uitvoert de beschikbaarheid van de activa verbetert. Ondervraag de gegevens om erachter te komen of je het aantal storingen door onderhoud vermindert.
In complexe productieprocessen is het onmogelijk om elke storing te voorspellen. Al het geplande onderhoud kan onvoorziene storingen niet voorkomen.
Dr. Moray Kidd, Professor in onderhoudstechniek, zegt dat ingenieurs klaar moeten staan om snel te reageren. “De onderhoudsstrategie moet een mix van verschillende benaderingen bevatten. Vaak denken mensen dat reactief onderhoud niet meer van deze tijd is – maar zo eenvoudig is het niet. Voor onderdelen die minder kritisch zijn, kan run-to-failure nog steeds de meest geschikte optie zijn.”
Een goed opgezette en uitgevoerde strategie de sleutel is tot het opbouwen van veerkracht door waar nodig gepland onderhoud te combineren met reactieve interventies. Er is de afgelopen 20 jaar veel vooruitgang geboekt op het gebied van toestandsafhankelijk of voorspellend onderhoud, waarbij machine learning en meer geavanceerde methoden worden gebruikt voor die bedrijfsmiddelen die kritischer zijn. Preventief onderhoud is nog steeds verreweg de meest voorkomende praktijk waarbij bedrijfsmiddelen worden onderhouden op basis van bedrijfsuren of een andere meer geschikte metriek.
Kidd zegt dat het belangrijk is om een aanpak op maat te ontwikkelen die voldoet aan de behoeften van elke organisatie. “Veel van deze strategieën zijn afhankelijk van het soort industrie en het soort bedrijf. Ze zijn allemaal relevant op voorwaarde dat ze op de juiste manier worden toegepast, op de juiste plaats en op het juiste moment. Als dat gebeurt, is het resultaat veerkracht binnen het bedrijf, of dat nu het verbeteren van de betrouwbaarheid is of het verminderen van de uitvaltijd door slim te plannen.”
Het proces van omschakeling van reactief naar gepland onderhoud kan verontrustend zijn voor de leden van uw team.
Mensen staan centraal in een robuust onderhoudsplan. Ze moeten zeer betrokken zijn en bereid zijn om processen te ondersteunen die intuïtief en duidelijk gedefinieerd zijn.
De meeste storingen zijn uitzonderlijk, of je hebt ze eerder gezien. Wat je moet doen is ervoor zorgen dat je er niet te heftig op reageert. Niet te veel sturen om de slip te controleren. Het is zo makkelijk om afgeleid te raken door wat er is gebeurd en je verliest het plan dat je had uit het oog. Handel de crisis af en ga dan onmiddellijk terug naar je strategie voor de lange termijn.
Een goed gepland onderhoudstechnisch programma is een win-winsituatie voor uw organisatie. De bedrijfsvoering zal veerkrachtiger zijn, met minder storingen en minder stilstand. Als het onverwachte gebeurt, beschikt men over de capaciteit en het vermogen om snel te reageren en het probleem op te lossen. Het kan een mentaliteitsverandering vergen van ingenieurs die gewend zijn om in crisissituaties te hulp te schieten – maar het leveren van toegevoegde waarde en het verbeteren van de resultaten zal altijd goed overkomen bij uw senior stakeholders en zal extra druk geven in die lastige gesprekken over de financiering van toekomstige onderhoudsactiviteiten.
Gelukkig hebben we bij RS de nodige kennis opgebouwd om te ondersteunen op gebied van zowel gepland als ongepland onderhoud. Met 750 000 producten op stock van meer dan 2500 merken, snelle levering en technische ondersteuning helpen we je bedrijf draaiende te houden.
RS is een wereldwijd opererende omnichannel aanbieder van producten en diensten voor ontwerpers, bouwers, onderhoudsmonteurs en aankopers van industriële apparatuur en processen.