De TV-sector heeft de Emmys, de muziekindustrie heeft de Grammys, maar de voedingsindustrie heeft The Foodies. Met dit initiatief zet onze Europese sectorfederatie FoodDrinkEurope kmo’s uit onze sector in de spotlight die excelleren in innovatie en duurzaamheid. Bij de eerste editie gingen twee Belgische kmo’s met de hoofdprijzen aan de haal. Wil jouw bedrijf in de voetsporen treden van Colac en Leopold 7? Dien dan tegen uiterlijk 31 mei je kandidatuur in: het duurt amper vijf minuten!
De winnaars van The Foodies krijgen zowel Europees als in eigen land een mooie erkenning! De Belgische voedingsindustrie is dan ook een echte kmo-sector met meer dan 95% kleine en middelgrote ondernemingen die dagelijks werken aan de voeding van morgen binnen een duurzaam voedingssysteem. Dat illustreren de vele voorbeelden die je terug vindt op de website van onze duurzaamheidsstrategie. Laten we dus niet te bescheiden zijn en ook aan Europa tonen dat de slogan van food.be niet toevallig “Small country. Great food.” is!
De wedstrijd is bovendien gemaakt op maat van kmo’s: geen omslachtige procedures, maar een eenvoudige aanmelding die amper vijf minuten tijd vraagt.
The Foodies telt 3 categorieën waaraan voedingsbedrijven kunnen deelnemen:
Vorig jaar vielen sauzenproducent Colac en Brasserie Leopold 7 in de prijzen. Het familiebedrijf Colac vangt regenwater op van hun daken, verzamelt dat in een “zwembad” onder de fabriek en zuivert dat water om het vervolgens in te zetten in de productie. Dankzij die inspanning schopte Colac het tot winnaar van The Foodies, binnen de categorie ‘Greener Planet Award’.
Leopold 7 won de ‘Healthier Living Awards’, omdat ze inspeelt op de toenemende vraag naar producten die passen binnen een evenwichtige levensstijl. Met haar innovatieve zuurbier ‘The Leopold 7 Road Trip’ liet ze zich inspireren door het kombucha proces om een bier te maken met minder suikers en amper 0,3% alcohol, maar dat tegelijk rijk is aan polyfenolen en microflora.