Textieldienstverlener Mewa presenteert zijn nieuwe merkidentiteit: ontworpen vanuit traditie, terzelfdertijd modern en toekomstgericht. De nieuwe huisstijl werd door Martin et Karczinski uit München ontwikkeld. Het bureau voor merkstrategie, design en transformatie is gespecialiseerd in de omzetting van identiteit naar de werkingsdimensies: inhoud, vorm en attitude.
De Mewa Groep, de op twee na grootste textieldienstverlener in Europa, heeft zich in de afgelopen jaren door zijn markt- en klantentoename internationaal sterk ontwikkeld. Als pionier van circulaire economie en hergebruik van bedrijfstextiel kiest de onderneming het begrip ‘Textielsharing’ voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid. Samen met het in München gevestigde bedrijf Martin et Karczinski, dat gespecialiseerd is in holistisch merkenmanagement, corporate design en transformatie, werd de bedrijfsidentiteit ontwikkeld vanuit het zelfbeeld als waardegericht, van oudsher innovatief familiebedrijf. Alle zichtbare merkelementen zoals het logo, het lettertype, het kleurenschema en de beeldtaal werden volledig herzien en afgestemd op de waarden, visie en missie die Mewa’s identiteit vormen.
‘De wereld waarin we werken verandert voortdurend, en wij veranderen mee. Op een bepaald moment werd het duidelijk: niet alleen onze strategie voor naamsbekendheid evolueert, ons imago moet mee evolueren om toekomstbestendig te zijn’, zegt Michael Kümpfel, Marketing & Sales Director bij Mewa. De groep kan terugblikken op meer dan honderd jaar familiegeschiedenis. De merkstrategie houdt ook in dat Mewa niet langer een ‘hidden champion’ blijft, maar een zichtbaar en zelfbewust merk wordt dat de openbaarheid opzoekt. Michael Kümpfel: ‘Natuurlijk zijn we trots op onze roots, maar we zijn de afgelopen honderd jaar succesvol geweest omdat we onszelf altijd in vraag stellen en vooruit denken: wat is er nieuw, waar ligt het potentieel, wat hebben markten en klanten nodig, hoe zal de arbeidswereld van morgen eruit zien? Dat willen we ook vertellen in ons merkverhaal.’
Peter Martin, oprichter en CEO van Martin et Karczinski zegt over de nieuwe look van Mewa: ‘In het beste geval is de vorm een uitdrukking van de waardevolle kern van een merk. Hier zijn we erin geslaagd om de geschiedenis van Mewa te verbinden met de toekomst en de eigen identiteit zichtbaar te maken in het ontwerp.’
Martin et Karczinski kreeg van de bedrijfsleiding een zeer specifieke opdracht voor het nieuwe imago: het doel van de vernieuwing was een merk te creëren dat de essentie behoudt, maar ook symbool staat voor groei en tegelijkertijd het milieubewuste dienstenaanbod van Mewa uitdrukt. ‘Wij wilden het merk Mewa niet radicaal heruitvinden, maar het op een evolutionaire manier ontwikkelen zodat de traditie en de succesvolle geschiedenis zichtbaar bleven. Het was tegelijk ook belangrijk om de toekomstgerichtheid en de duurzame ambities van Mewa ook in het ontwerp duidelijk te maken’, zegt Simon Maier-Rahmer, creatief directeur van Martin et Karczinski, die samen met zijn team het nieuwe imago heeft ontwikkeld.
Het logo van het merk – de bloem – staat voor waarden als zuiverheid en hygiëne, voor milieu en duurzaamheid en symboliseert ontwikkeling, groei, evolutie en innovatie. Om dit potentieel te ontplooien, werd het beeldmerk herzien en vormelijk tot de essentie teruggebracht. De nieuwe bloem is stijlvol en krachtig en wordt een symbool voor bewuste groei. Het nieuwe opschrift van Mewa doet denken aan gekruiste draden: de letters ‘M’ en ‘W’ lijken dankzij hun uitlijning op weefdraden en zorgen zo voor de verbinding met het textiel dat de onderneming groot heeft gemaakt en vandaag nog steeds kenmerkt. Mewa nam ook afscheid van de hoofdletters en koos voor een gemengde typografie. ‘De hoofdletters stonden voor de afkorting van de naam die onze oprichter Hermann Gebauer in 1908 aan het bedrijf gaf: Mechanische Weberei Altstadt’, legt Oliver Gerrits, Hoofd Marketing & Communicatie, uit. ‘Vandaag hebben we 46 internationale vestigingen en kunnen we ‘Mewa’ trots als een merk beschouwen, en niet langer enkel als een afkorting.’ Het nieuwe schreefloze huislettertype werd exclusief voor Mewa ontwikkeld in samenwerking met typemates. Ook hier is het bedrijf trouw gebleven aan zichzelf, met een combinatie van innovatie en traditie: het lettertype is modern, helder en precies, de naam verbindt het met zijn roots. Het nieuwe Mewa-lettertype heet ‘Gebauer’, zoals de naam van de oprichtende familie.
Mewa is momenteel actief in 21 Europese landen, heeft 5.700 mensen in dienst en bedient meer dan 190.000 zakelijke klanten. De B2B-dienstverlener staat voor duurzame textieloplossingen voor bedrijven en is een van de marktleiders op het gebied van textielmanagement. Meer dan een miljoen werknemers in Europa dragen professionele, beschermende of businesskleding van Mewa, bijna 3 miljoen mensen kiezen elke dag voor een Mewa-product om machines in productiehallen en werkplaatsen schoon te houden. Wie een beroep doet op de diensten van Mewa, mag betrouwbaarheid, zekerheid en transparantie verwachten.
Mewa biedt sinds 1908 een totaaloplossing aan voor bedrijfskleding en geldt hiermee als pionier in textielsharing. Vandaag levert Mewa vanuit 46 vestigingen aan bedrijven over heel Europa beroepskleding, beschermende kleding, poetsdoeken, olieopvangmatten en voetmatten – inclusief onderhoud, reparatie, opslag, logistiek. Daarnaast kunnen nu ook artikelen voor arbeidsveiligheid besteld worden. Zo’n 5.700 medewerkers staan klaar voor meer dan 190.000 klanten uit de industrie, handel, ambachtelijke sector en gastronomie. In 2021 realiseerde Mewa een omzet van 770,4 miljoen euro en het mag zich hiermee marktleider noemen in de textielmanagementsector. Voor zijn engagement op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen en voor zijn merkmanagement ontving het bedrijf diverse onderscheidingen.
Martin et Karczinski
Martin et Karczinski is een holistische onderneming voor strategie, design en transformatie, dat in 2000 in München door Peter Martin en Daniel Karczinski werd opgericht. Het combineert merkstrategie met hoge ontwerpnormen en ziet identiteit als het meest doeltreffende instrument voor een op waarden gebaseerd, normatief bedrijfsbeheer.
In zijn unieke be.yond-methode combineert Martin et Karczinski inhoud, vorm en attitude om een maximale impact voor het bedrijf en het merk te creëren. Martin et Karczinski wil het conflict tussen economische groei en duurzame actie oplossen en bijdragen tot een nieuw bewustzijn in het bedrijfsleven. Martin et Karczinski positioneert zich dus als een begeleider van ‘Conscious Growth’, bewuste groei. Het door de eigenaar geleide bedrijf heeft in zijn kantoren in München en Zürich ongeveer 100 deskundigen in dienst op het gebied van advies, strategie, ontwerp, organisatieontwikkeling en communicatie.