Lantmännen Unibake is één van ‘s werelds grootste producenten van bakkerijproducten met 36 bakkerijen gevestigd in meer dan twintig landen wereldwijd. De roots van dit bedrijf liggen in Zweden. Het is ontstaan uit een coöperatie van 25.000 Zweedse boeren, die vandaag de dag nog steeds aandeelhouders zijn. Dagelijks wordt er een groot assortiment aan diepgevroren bake-off producten (brood, fastfood, hartig en zoet) aan foodservice en retailkanalen in meer dan 60 landen ter wereld geleverd. De focus ligt op Noord- en West-Europa, echter, er is uitbreiding richting Oost-Europa. Daarnaast wordt ook geleverd in Amerika en Zuid-Afrika.
De filosofie van Lantmännen Unibake is om op een verantwoorde wijze te zorgen voor een duurzame samenleving. Het bedrijf heeft de hele ecologische keten in eigen hand. Van de verbouwing van gewassen, de productie van machines en producten tot en met de gebouwen.
De corebusiness van Lantmännen Unibake is het produceren van afbakbrood. In Londerzeel staat een van de fabrieken en het UDC, het Unibake Distributiecentrum, waar alle producten op -23 °C worden opgeslagen. Op deze locatie wordt 98% van het afbakbrood geproduceerd dat naar de supermarkten in Nederland en België wordt gedistribueerd. Wij zijn in gesprek met Yves Claes, Supply Chain Manager, Paul Rigaux, Logistics Manager en Eddy Clais, Warehouse Coördinator.
Volledig geautomatiseerd distributiecentrum
“We hebben een volledig geautomatiseerd distributiecentrum laten bouwen door SSI SCHÄFER, dat essentieel is in onze hele keten. Het UDC is rechtstreeks gelinkt aan onze bakkerij. Onze producten gaan via conveyor-brug in de vriezer. Die bewegingen moeten continu blijven doorgaan. Stokt het, dan moet het direct worden opgelost. SSI SCHÄFER heeft het netwerk, de kennis en de ervaring om dit continue proces draaiende te houden. Hierdoor kunnen wij ons focussen op onze core business: het produceren van brood. Op deze manier ontzorgt het RM Team ons volledig.” Paul Rigaux Logistiek Manager
Claes licht de uitdagingen van Lantmännen Unibake toe. “De afgelopen jaren is er een toename in aantal en in variatie van afbakbroodproducten. Dit betekent dat Lantmännen Unibake continu flexibel moet zijn om aan de wensen en behoeften van klanten te blijven voldoen. Een ander product leidt direct tot extra opslag. Dit betekent dat door deze klantwensen er twee parallelle stromen van verschillende producten zijn, naast alle andere varianten, die moeten worden opgeslagen. Dit vergt extra inspanning van onze logistiek.
“Voorheen werkten wij alleen met manuele magazijnen. De omschakeling van een manueel naar een volledig automatisch magazijn heeft een grote impact gehad. De logistiek was iets dat na de productie kwam”, aldus Rigaux. Inmiddels wordt het volledig automatische magazijn gezien als een tweede productie-omgeving. “Het is niet meer een magazijn waar je een aantal personen kunt bijplaatsen om meer productie te draaien. Door deze andere manier van werken zijn wij geëvolueerd in onze processen. De grote veranderingen zijn vooral de snelheid en de capaciteit die we in het magazijn hebben weten te creëren. Daarnaast zijn er de strengere eisen die wij aan de verpakking en de palletten stellen die het diepvries hoogbouwmagazijn ingaan. Hierdoor zijn er minder storingen. Dit alles geeft ons flexibiliteit richting onze klanten, maar het allerbelangrijkste is dat we met deze andere manier van werken de kwaliteit kunnen borgen. Dit is essentieel als je met voedingsproducten werkt”, vervolgt Rigaux zijn verhaal.
“Het oude magazijn naast de bakkerij was te klein en in slechte staat. Het was een duomagazijn: deels conventioneel en in beperkte mate een automatisch magazijn. Om capaciteit en snelheid te creëren is gekozen voor een volledig geautomatiseerd hoogbouw vriesmagazijn dat gebouwd is op groei. Dit was het eerste volledig geautomatiseerde magazijn binnen de Lantmännen Unibake Group”, vertelt Clais gepassioneerd. Het diepvriesmagazijn is een clad rack building. De stellingen dienen dan tevens als draagstructuur voor de wanden en het dak. Bij deze manier van bouwen, worden kostbare m² benut, zodat de maximale oppervlakte en hoogte optimaal gebruikt worden voor opslag. Het diepvriesmagazijn is 32 m hoog en heeft een omvang van 50 m breed x 70 m lang. Er zijn negen kanalen voorzien van de SSI EXYZ kranen met telescopische vorken voor dubbeldiepe opslag. In dit magazijn kunnen 28.500 palletten worden opgeslagen, zowel EU als IND mits er gebruik wordt gemaakt van een slave pallet.
Nauwe samenwerking
De samenwerking is in de loop der jaren enorm verbeterd en gegroeid van beide kanten. Voor ons is er geen onderscheid meer tussen de mensen van Lantmännen Unibake en SSI SCHÄFER. Het is een team geworden waarbij we dagelijks overleggen, maar ook een wekelijkse en maandelijkse overlegstructuur gecreëerd hebben. Het RM Team werkt vanuit een zeer uitgebreid maintenance plan dat ervoor zorgt dat onze logistieke flow zoveel mogelijk wordt ontlast. Yves Claes Cluster Supply Chain Manager
Rigaux gaat verder: “Aangezien onze vrachtwagens meerdere stops doen, is het van belang dat palletten in een bepaalde volgorde naar de outbound gaan. SSI SCHÄFER heeft hiervoor een ingenieus concept bedacht waardoor staging, het voortijdig klaarzetten, niet vereist is. Het systeem kan 140 palletten per uur uit stock klaarzetten voor vervoer naar de klant. Wij kunnen erop vertrouwen dat, zodra de teamleader op de kaai een GO geeft, de palletten binnen 15 tot 20 minuten automatisch uit het vriesmagazijn gehaald worden en aan de laadkade staan in de juiste volgorde.” Vervolgens vult Claes aan: “Dankzij deze automatisatie hebben we minder mensen nodig in de vriesomgeving en kunnen we onze mensen inzetten in de los- en laadzone, wat een veel veiligere en aangename werkomgeving is.”
“Op deze locatie is er een mooi logistiek huwelijk ontstaan tussen de bakkerij en een state-of-the-art magazijn. In het verleden vonden er veel transporten plaats tussen productie en verschillende magazijnen in België. Dit bracht hoge kosten met zich mee voor de logistiek en was minder ecologisch verantwoord. Door het magazijn naast de bakkerij te bouwen, hebben wij kosten bespaard, is ons interne logistieke proces duurzamer en hebben wij onze voetafdruk verkleind. Dit sluit naadloos aan bij onze filosofie”, licht Claes trots toe.
“Veiligheid in de vriezer staat voor ons voorop!”, haalt Rigaux aan. “Om de temperatuur constant op -23 °C te houden, hebben wij gekozen voor traditionele koeling. Hierdoor kunnen wij zelfs op de bovenste verdieping van het vriesmagazijn de palletten picken. Momenteel gebeurt dit picken via RF scanning, maar we houden nieuwe technologieën in de gaten. Manuele picking is altijd foutgevoeliger. Momenteel gaat 99,8% foutloos. Echter als er 100 doosjes foutief worden gepickt, kun je 100 klachten ontvangen. Voor ons als voedselbedrijf is het van belang om geen klachten te ontvangen door fouten in logistieke processen. Toch hebben we ervoor gekozen om de carton picking door medewerkers te laten doen omwille van het lagere volume dat gepickt moet worden. Echter een medewerker mag wettelijk maar 1 uur werken in de vriezer en dan moet men 10 minuten eruit. De veiligheid mag nooit in het gedrang komen. Daarom organiseren wij trainingen samen met het Resident Maintenance Team van SSI SCHÄFER. Ook wij moeten weten wat zij doen. Want als er een calamiteit is, moeten wij hen kunnen ondersteunen.”
TCO
Een advies over Total Cost of Ownership, niet alleen de aanschafkosten maar een berekening van de gehele economische levensduur, was een voorwaarde in het contract volgens Claes. “Dankzij dit overzicht, weten we op voorhand goed wanneer we grote kosten kunnen verwachten. Hier kunnen we dan pro-actief op reageren. Natuurlijk kan je niet alles voorspellen, maar we krijgen toch een heel waardevolle indicatie en kunnen kosten hierdoor beheersen en overzien.“
Clais werkt al meer dan 25 jaar bij Lantmännen Unibake en is verantwoordelijk voor de hele technische operatie van het UDC. Vanaf de ingebruikname van het vrieshuis, is er een Resident Maintenance Team (RM Team) werkzaam van SSI SCHÄFER. Over de komst van het RM Team vertelt Clais: “In eerste instantie verliep de samenwerking niet naar wens. De commerciële kant en service kun je niet los zien van elkaar. Service is voor ons belangrijk en dat moest goed worden afgestemd op de wensen en verwachtingen. We willen een partnership en zoeken geen leveranciers. We verwachten dat een partner de juiste service biedt, waardoor je constructief samen kunt werken. Inmiddels zijn alle obstakels opgelost en is het contract volledig herzien. Er wordt inmiddels gewerkt met een performance based contract en heldere KPI’s.” Claes vult aan: “Het is voor ons van belang dat wij ons kunnen toespitsen op onze corebusiness. Een RM Team moet ons ontzorgen. Dit RM Team beschikt over goede techniekers met een netwerk dat veel verder reikt dan ons eigen netwerk. Zij kunnen ‘intern’ informatie delen, echter, wij realiseren ons wel dat elke site uniek is. Zij zijn de specialist in huis en zorgen ervoor dat als er problemen zijn het direct wordt opgelost. Ook zij beseffen terdege dat ons proces niet kan worden gestopt.” Clais vervolgt: “Doordat de techniekers de processen in het magazijn kunnen volgen via camera’s en live visualisatie, weten zij exact waar eventueel iets stilstaat. Er kan vervolgens direct actie worden ondernomen.
En soms is het niet eens de techniek die stilstaat, maar kan ook een los stuk folie de boosdoener zijn. Inmiddels kennen deze techniekers het magazijn goed en maken deel uit van onze organisatie.”
Clais legt uit hoe de samenwerking verloopt. ”Samen voer ik met SSI SCHÄFER gesprekken over de installatie en bespreken we de performantie, optimalisaties, geplande onderhouden en aangewezen herstellingen. Het is prettig om samen de zwakheden te zien en oplossingen te bedenken. Maar ook adviezen of inzichten te krijgen over het proces. Veiligheid staat bovenaan onze prioriteitenlijst. Zo hebben we onlangs sensoren gewijzigd, waardoor stilstanden in het kranenmagazijn verplaatst zijn naar onze conveyors, waar een storing veel veiliger en sneller te herstellen is. Ook bekijken we of het wel nodig is om elke pallet te slaven. Dit is tijdrovend en neemt extra hoogte in, waardoor onze hoogste palletten momenteel hier niet kunnen worden opgeslagen. Deze kennis doen we op dankzij het delen van ervaringen van SSI SCHÄFER op andere sites.”
ZES REDENEN OM VOOR SSI SCHÄFER TE KIEZEN
Stabiliteit
Als financieel onafhankelijk familiebedrijf zet SSI SCHÄFER zich in voor langetermijnoplossingen. U kunt erop vertrouwen dat ons team van experts vandaag, morgen en in de komende jaren voor u klaarstaat.
Efficiëntie
Onze oplossingen zijn uitbreidbaar en groeien mee met uw bedrijf. Door de modulaire opbouw van uw oplossing kunt u uw processen op elk moment stap voor stap upgraden of moderniseren.
Kwaliteit
Als expert in de recyclageindustrie met eigen ontwikkeling en productie, bieden wij een scala aan hoogwaardige oplossingen om aan uw eigen uitdagingen te voldoen.
Betrouwbaarheid
Dankzij onze eigen Customer Service & Support zorgen wij voor een vlotte werking van uw systemen en processen, zowel tijdens als na de implementatie.
Kennis
Al decennia lang zijn wij toonaangevend in de ontwikkeling van nieuwe inzamelingsystemen en stellen wij nieuwe normen op het gebied van afvalbeheer met kwalitatief hoogwaardige innovaties.
Digitalisering
Onze oplossingen zijn altijd up-to-date met de nieuwste technologie. Onze digitale experts ontwerpen uitgebreide, op behoeften afgestemde systeemoplossingen en modulaire concepten die naadloos in uw bestaande structuren integreren en een directe meerwaarde genereren.